Ape ye aku nak cite...mmm
aku nak kongsi la ngan kawan2 apa yang aku n hubby lakukan sepanjang 2 tahun usia anak kami Hassan.... dalam pembentukan diri dia la..terutama minat membaca...
Sejak bayi lagi kami kenalkan Hassan dengan BUKU...walaupun ada juga beberapa mainan yg diberi..dia tetap menunjukkan minat pada buku....
dan dari situ kami kembang kan la....dari buku plastik (baby bath book) kepada buku keras (board book) hingga la dia dah puas tengok buku tu....
pada peringkat umur nya 6 bulan hingga setahun(baby bath book)... dia akan membelek, merenyok, melontar dan menghisap buku tersebut.....kami akan membaca kan apa kandungan buku tersebut....dan biarkan dia bermain dengan buku nya....sehingga dia puas...
pada usia setahun hingga 1 1/2 tahun (board book) ...dia dah reti dan faham apa tu BUKU..... dan dah boleh la tunjuk apa yg kita tanya.....dan dari situ dia kenal "F for FLAG"..dalam buku ABC nya terdapat gambar bendera..iaitu Bendera Australia.....
Setiap kali kami keluar hujung minggu..menaiki bas...Hassan berpeluang melihat banyak bendera...(Bendera Australia).... dia belajar apa yang ade dipersekitaran nya....
kami juga menunjukkan LOGO2 atau SIMBOL2 yang terdapat di mana2 jua...sepanjang masa kami di luar mahupun dia dalam rumah...
contoh nye..dirumah...kami tunjukkan logo HP pada laptop kami, Faber Castel pada alat tulis seperti pen, Sanyo pada Vacum Cleaner, dan pelbagai...sambil tunjuk logo/simbol sambil tu juga menyebut dan kemudian mengeja....
di luar , kami tunjukkan pada Hassan logo/simbol seperti SUNBUS (syarikat Bus), HOLDEN, PROTON, FORD, TOYOTA dll(kenderaan)..., SHELL,MOBIL(stesen minyak)...
nama2 kedai/mall : CLIFFORD GARDEN, COLES, MYER dll
dari persekitaran dia boleh kenal dengan mudah dan cepat ....dia suke benda yg "real"
Dari buku dan juga apa yang dilihat dipersekitaran...
kami buat FLASH CARD sendiri......
logo2/simbol2, 123 & ABC...
(kecik je tak perlu besar)
ajar dia sambil menunjukkan kad dan menyebut serta mengeja(bila rase perlu)..
kemudian dia boleh bermain dengan FLASH CARD dia tu sendiri....sekarang ni dia menggunakan FLASH CARD tu untuk membentuk huruf seperti I,T dan apa saja yg ade dlm fikiran dia...
Langkah seterusnye.....
disebabkan dia berminat pada buku ..terutama FLAG....kami beli kan dia buku ATLAS....terdapat banyak bendera di dalam nya...dari FLAG dia berkembang pada MAP...dia makin berminat.......nak mengetahui lebih lanjut mengenai FLAG & MAP....
dan kami buat beberapa FLAG utk dia bermain (FLASH CARD)...
kemudian....
kami kumpul kan segala info tu.... kami buat dlm bentuk SLIDE pada Power Point..
ade slide 123 sampai 100, ade slide FLAG, ade slide A-Z, ade slide logo2/simbol2 , ade juga slide binatang2 ....ade yg beserta gambar .......ade juga slide EJAAN NAMA .....dlll....itu pada apa yg aku nak letak la.... kemudian bapak Hassan akan menambahkan Muzik pada SLIDE tersebut...
dan dipasangkan pada DVD Player laaaa...(sambung kat TV laaa)
Hassan akan membaca sendiri SLIDE yg ditayangkan di TV tu sambil bermain dengan mainan dia ke buku ke apa2 le dia nak buat depan TV tu....sambil mulut membaca apa yg dia lihat ...
sekarang ni peringkat dia belajar menulis/melukis...beli aje papan lukis(yg leh padam lepas tulis tu leeee.....tgk kat fp la) ...tak perlu pen/pencil warna lagi pada peringkat umur ni..biar dia berlatih mengunakan tangan dengan apa yg ade..sehingga mahir...
Hassan mula2 hanya tau conteng2 aje...dan guna cop2 tu je..kemudia sedikit demi sedikit dia belajar.....dari menyuruh umi/bapak lukiskan flag....sekrg ni dia boleh lukis sendiri flag tu...dari 4segi hingga la ke jalur/bintang...(Malaysia,Australia,Canada,Amerika,Turkey,...) walau pun tak tepat tapi masih nampak seakan2 apa yg dia lukis tu.....dan sekrg menyuruh umi mengajar nye menulis huruf & nombor.....ape yg dia dah boleh tulis sendiri....H,I,T,E,F,V,A,L,j,i, 1,0,.....
kebiasaan nyea waktu malam sebelum tidur...Bapak Hassan akan membacakan buku pada Hassan....(umi dia tak reti bercerita....dia tak suke..hehehe)
Siang hari Hassan akan belajar ngan Umi nye le....di rumah..menulis atau mengulangkaji apa2 dia nak baca, naik bas...sambil perhatikan persekitaran....belajar sambil berjalan2.....
Begitu le kisah Hassan.....
aku buat kesimpulan la..kang pening le org baca ayat aku yg tonggang langgang ni
1. ajar dari usia kecil (baby) ..usia baby ni penyerapan 100% berbanding dah besar..makin kurang...kita ni pun rase nye hanya 10%~20% penyerapan ape yg kita belajar(dah tue kan)
2. tanam minat pada buku..tak perlu beli buku mahal2 sederap...beli sikit2 ikut peringkat umur dan minat anak tu......(kalau buku mahal..jaga buku tersebut...jgn main bagi je dia..nanti ilmu tak dapat yg dpt nye kertas yg dah lunyai....rugi2..kena tegas..)
3. kenalkan apa ade di persekitaran...dari dlm rumah hingga di luar...
4. ajar mengenal huruf atau nombor bukan menghafal/menyanyi aje tanpa mengenal....
5. buat flash card sendiri..
6. ajar dengan menunjuk, menyebut dan mengeja...
7. biarkan dia membaca sendiri(setelah #6) dan dibetulkan sedikit demi sedikit..
8. galakkan dia bercerita atau menyebut semula apa yg dia tahu..
9. buat Slide dlm power point (boleh dibaca pada komputer atau ditayangkan di TV/DVD player)
10. biar dia melukis atas papan lukis....tak perlu pen/warna buat masa ni..
11. peranan Ibu & Bapa tu penting...kedua2 nye perlu ambil part masing2 dlm mendidik anak ..terutama dlm pelajaran.....
12. anak ni meniru apa yg Ibu Bapa dia buat...kalau Ibu Bapa dia mengadap TV 24 jam & suruh anak membaca sambil menonton TV..tu takkan dpt membantu anak tersebut belajar...(Quality Time not Quantity Time)....
13. cipta suasana yg seronok utk belajar
14. jadikan pelajaran tu satu yg menyeronokkan.......anak akan belajar tanpa dia sedar....
15. galakkan dan sokongan Ibu Bapa dapat mendorong anak pergi lebih jauh (maksud nya berusaha utk capai sesuatu yg lebih baik/bagus)
16. ajar bahasa melayu ...
17. boleh di ajar bahasa ke2 iaitu bahasa inggeris dan juga bahasa tambahan lain seperti French, Arabic, Spanish dll....
18. ajar hargai buku dan juga apa sahaja alat mainan nye....
19. kurangkan menjadikan TV tu "nanny" pada anak....
20. pilih rancangan yg berfaedah utk anak2.....tak semua cerita kartun atau rancangan kanak2 tu bagus.....lihat n teliti kandungan rancangan tersebut sebelum membenarkan anak menonton..
21. Ibu Bapa bertanggungjawab melihat ke arah mana kecenderungan anak...dan mengembangkan apa yang anak minat..sedikit demi sedikit.......
itu saje kot...
utk ingatan saya juga..dan boleh dikongsi bersama jika mahu....
saya ada praktikkan semua ni cuma ajar tulis kat papan je belum..aktiviti main sambil belajar xader ker.??
ReplyDelete