Friday, January 9, 2009

3M 2B

Aku kan selama ni tak kisah le apa ke method org dok kata..glen ape le shihida ke ape le....guna otak kanan ke guna otak kiri ke...yg penting aku tau guna otak dan tak memeningkan kepala otak aku....

begitu le kami dalam mendidik anak kami....kami ajar simple n easy je...asal dia tau 3M 2B..

mengapa perlunya 3M 2B????

aku teringat sekolah zaman dulu2 kita di ajar 3M aje.... menulis, membaca n mengira.... tu le sistem pendidikan kat negara kita.....(sapa leh ubah ni.....3M aje tak cukup...)...

2B? berfikir dan bercakap...
memang le ade kalangan kawan2 kita disekolah yg bukan main petah bercakap, berpidato...kita yg biase2 ni dok lee tepi n tak dikembangkan .....kesian aku...bakat2 semua terpendam kan...hehheh

kalau kita tgh negara maju seperti Canada, Australia mahupun US n Uk.... sistem pendidikan mereka mengajar pelajar2 nye termasuk bercakap n berfikir.....selalu buat presentation ngan decription sekali apa yg dibentang kan.... sebab tu le mereka berani bercakap n boleh berfikir dengan meluas..

peranan ibu bapa penting dlm mencukupkan apa yg tak cukup ni...jika disekolah hanya di ajar 3M aje..maka kita ibu bapa perlu melengkapkan mengajar 2B di rumah....

aku rasa tidak le susah jika sejak kecil dah kita latih/ajar/didik..... mula2 just for fun..then leh teruskan hingga la ke peringkat sekolah rendah n menengah..
"home is better school"

tak tau le org faham tak apa aku maksud kan.....tak faham ignore je la...aku merepek je....

3M
Membaca - termasukla mengenal huruf , nombor ..apa saja la..
Menulis - termasuk melukis...menggunakan tangan ke kaki ke.. apa2 lee
Mengira - boleh kira la pakai otak ke pakai kaki ke..apa2 le...
2B
Berfikir - ni perlu ajar ...bagi gambaran dan sebagainya
Bercakap - ajar buat bercakap ...supaya berani, yakin pada diri sendiri....

tu je le....

No comments:

Post a Comment